LESSON PLAN
Day | Monday |
Date | 4 May 2009 |
Subject | ICT |
Time | 7.05 - 8.15 am |
Form | 4 S3 (34 students) |
Learning Area | 2.3 Software |
Learning Objective | 2.3.2 Application Software 2.3.2.1 State the types of application software (word processing, spreadsheet, presentation, graphic). 2.3.2.2 Describe the uses of application software (word processing, spreadsheet, presentation, graphic). |
Activities | Students take the important note. Teacher explain the types of application software. |
Reflection | Students give feed back that all of them understand from the pop quiz given after the lesson. |
LESSON PLAN
Day | Tuesday |
Date | 5 May 2009 |
Subject | ICT |
Time | 8.15 - 9.25 am |
Form | 5 S3 (18 students) |
Learning Area | 5.1 Basic Programming Concepts |
Learning Objective | 5.1.2 Levels and Generations Of Programming Languages 5.1.2.1 Identify the generations of low-level programming languages with examples. 5.1.2.2 Identify the generations of high-level programming languages with examples. |
Activities | Students draw a hierarchy chart to classify the generations of each level of programming language. |
Reflection | Students give feed back that all of them understand by given the right flow chart. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 5 Mei 2009 |
Hari | Selasa |
Tingkatan | 5 K4 |
Masa | 9.45 - 10.55 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | A. Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia - Individu
- Agensi Kerajaan
- Badan Bukan Kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik: - Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat.
- Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan.
Kemahiran Sivik: - Melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti kemasyarakatan melalui agensi kerajaan dan juga NGO.
Nilai Sivik : - Dapat memberikan sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
- Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa.
|
Aktiviti | - Menyenaraikan beberapa agensi kerajaan dan juga NGO yang berkaitan dan membincangkan peranan dan agensi tersebut.
- Membincangkan beberapa sumbangan yang boleh pelajar berikan terhadap masyarakat.
|
Refleksi | - Rata-rata pelajar kurang pengetahuan am berkenaan agensi kerajaan dan NGO yang berkaitan.
- Guru perlu menerangkan dengan lebih terperinci setiap tugas dan peranan agensi-agensi yang berkenaan.
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh | 6 Mei 2009 |
Hari | Rabu |
Tingkatan | 5 K2 |
Masa | 9.45 - 10.55 pagi |
Subjek | Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan |
Tema | 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia |
Tajuk | A. Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia - Individu
- Agensi Kerajaan
- Badan Bukan Kerajaan (NGO)
|
Hasil Pembelajaran | Pengetahuan Sivik : - Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
- Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia
Kemahiran Sivik: - Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak
Nilai Sivik: - Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
- Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.
|
Aktiviti | - Menyenaraikan beberapa agensi kerajaan dan juga NGO yang berkaitan dan membincangkan peranan dan agensi tersebut.
- Membincangkan beberapa sumbangan yang boleh pelajar berikan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
|
Refleksi | Proses pengajaran tidak berlaku, kerana guru terlibat dengan Mesyuarat Pelaksanaan dan Penyelarasan ICT 3765/2 SPM di PPD Samarahan. |
LESSON PLAN
Day | Friday |
Date | 8 May 2009 |
Subject | ICT |
Time | 9.40 - 10.40 am |
Form | 5 S3 (18 students) |
Learning Area | 5.1 Basic Programming Concepts |
Learning Objective | 5.1.5 Basic Elements In Programming
5.1.5.1 Differentiate between constants and variables. 5.1.5.2 Differentiate between the data types: Boolean, integer, double, string and date. |
Activities | - Draw a chart or table to illustrate the understanding on constants and variables.
- Draw a chart or table to illustrate the understanding on different data types.
|
Reflection | The objective lesson was achieved. |
LESSON PLAN
Day | Friday |
Date | 8 May 2009 |
Subject | ICT |
Time | 10.40 -11.40 am |
Form | 4 S3 (34 students) |
Learning Area | 2.3 Software |
Learning Objective | 2.3.3 Utility Program 2.3.3.1 Differentiate between the types and usage of utility programmes (file management, diagnostic and file compression). |
Activities | - Collect information on different OS from relevant materials or the Internet.
- Collect information on different application software from relevant materials or the Internet
|
Reflection | The objective achieved. |