Wednesday, August 12, 2009

Week 33 (10 August - 14 August 2009)

LESSON PLAN

Day Monday
Date 10 August 2009
Subject ICT
Time 7.05 - 8.15 am
Form 4 S3 (16 students)
Learning Area

3.2 Hardware Requirements

Learning Objective

3.2.2 Medium

3.2.2.1 Identify various types of cables such as Unshielded Twisted Pair (UTP), Shielded Twisted Pair (STP), Coaxial and Fibre Optic Cable.

3.2.2.2 Identify various types of wireless transmission media such as infrared, radio wave and satellite.

Activities

Student take the important note to complete their understanding about hardware requirements.

Reflection After lesson, teacher do some pop quiz to test their understanding towards the lessons.

 

LESSON PLAN

Day Tuesday
Date 11 August 2009
Subject ICT
Time 8.15 - 9.25 am
Form 5 S3 (17 students)
Learning Area

6.2 Software

Learning Objective

6.2.1 Definition

6.2.1.1 Define database and Database Management Systems (DBMS).

6.2.1.2 List the benefits of using database.

Activities

Individual task

Produce a comparison table on database and DBMS.

Group task

Brainstorm and record the findings in a report.

Reflection The lesson postponed to the other day and the lesson do not achieve because teacher are focusing to their assessment.

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 11 Ogos 2009
Hari Selasa
Tingkatan 5 K4
Masa 9.45 - 10.55 pagi
Subjek Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan
Tema

6. CABARAN MASA DEPAN

Tajuk

c. Mengekalkan dan meninggalkan pengiktirafan dunia terhadap negara
- Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik :

  1. Memberikan contoh-contoh pusat kecemerlangan di Malaysia.
  2. Menyatakan langkah-langkah yang boleh diambil bagi meningkatkan negara sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang.

Kemahiran Sivik:

  1. Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan pengiktirafan dunia terhadap negara.
  2. Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara dalam mengekalkan imej baik negara di mata dunia.

Nilai Sivik:

  1. Bekerjasam untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang.

Aktiviti

  • Menghasilkan iklan untuk mempromosikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang.
Refleksi Pembelajaran berlaku pada waktu pertama dan diteruskan dengan kerja kursus PSK.

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 12 Ogos 2009
Hari Rabu
Tingkatan 5 K2
Masa 9.45 - 10.55 pagi
Subjek Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan
Tema

6. CABARAN MASA DEPAN

Tajuk

c. Mengekalkan dan meninggalkan pengiktirafan dunia terhadap negara
- Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik :

  1. Memberikan contoh-contoh pusat kecemerlangan di Malaysia.
  2. Menyatakan langkah-langkah yang boleh diambil bagi meningkatkan negara sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang.

Kemahiran Sivik:

  1. Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan pengiktirafan dunia terhadap negara.
  2. Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara dalam mengekalkan imej baik negara di mata dunia.

Nilai Sivik:

  1. Bekerjasam untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang.

Aktiviti

  • Menghasilkan iklan untuk mempromosikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang.
Refleksi Pembelajaran tidak berlaku, kerana guru terlibat dengan pentaksiran ICT. Oleh itu, pembelajaran ditangguhkan pada minggu hadapan.

 

LESSON PLAN

Day Friday
Date 14 August 2009
Subject ICT
Time 9.40 - 10.40 am
Form 5 S3 (17 students)
Learning Area

6.2 Software

Learning Objective

6.2.2 Features

6.2.2.1 State the relationship between attribute (field), row (record) and relation (file).

6.2.2.2 Define the primary key and foreign key.

6.2.2.3 State the importance of the primary key.

Activities

Individual task

1. Show the relationship between attribute, row and relation on a chart or table.

2. Collect information on primary key and foreign key from printed materials or the Internet.

Reflection  

 

LESSON PLAN

Day Friday
Date 14 August 2009
Subject ICT
Time 10.40 -11.40 am
Form 4 S3 (16 students)
Learning Area

3.2 Hardware Requirements

Learning Objective

3.3.1 Server Software

3.3.1.1 Define Network Operating System.

3.3.1.2 Name various Network Operating System Software.

Activities

Individual task

Retrieve information from books and the Internet.

Reflection  

Week 32 (3 August -8 August 2009)

LESSON PLAN

Day Monday
Date 3 August 2009
Subject ICT
Time 7.05 - 8.15 am
Form 4 S3 (34 students)
Learning Area

3.2 Hardware Requirements

Learning Objective

3.2.1 Devices

3.2.1.1 Identify the devices needed in computer network communication :

  • Network Interface Card (NIC)
  • Wireless Network Interface Card
  • Modem (internal and external)
  • Hub / Switch
  • Router
  • Wireless Access Point

3.2.1.2 State the functions of the following:

  • Network Interface Card (NIC)
  • Wireless Network Interface Card
  • Modem (internal and external)
  • Hub / Switch
  • Router
  • Wireless Access Point
Activities

Individual task

1. List the various network devices required to set up client/server network.

2. Retrieve information on the function of the stated devices from relevant materials and the Internet.

Reflection After lesson, teacher do some pop quiz to test their understanding towards the lessons.

 

LESSON PLAN

Day Tuesday
Date 4  August 2009
Subject ICT
Time 8.15 - 9.25 am
Form 5 S3 (17 students)
Learning Area

6.1 Concepts of Information Systems

Learning Objective

6.1.4 Types of Information Systems

6.1.4.1 List five types of Information Systems:

          · Management Information System (MIS)

          · Transaction Processing System (TPS)

          · Decision Support System (DSS)

          · Executive Information System (EIS)

          · Expert System (ES)/Artificial Intelligence (AI)

6.1.4.2 State the usage of each type of information system.

 

6.1.5 Hierarchy of Data

6.1.5.1 Define bit, byte, field, record, and file

6.1.5.2 State the hierarchy of data:

  • Bit ® Byte (Character) ® Field ® Record ® File ® Database
Activities

Individual task

1. Collect information on the five types of IS from printed materials or the Internet.

2. List and provide examples of the types of information systems.

3. Collect information on bit, byte, field, record, file and database from printed materials or the Internet.

4. Draw a diagram to illustrate the hierarchy of data.

Reflection Student take the important information and list down on the blank form.

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 4 Ogos 2009
Hari Selasa
Tingkatan 5 K4
Masa 9.45 - 10.55 pagi
Subjek Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan
Tema

6. CABARAN MASA DEPAN

Tajuk

c. Mengekalkan dan meninggalkan pengiktirafan dunia terhadap negara
- Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang

Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik :

  1. Memberikan contoh-contoh pusat kecemerlangan di Malaysia.
  2. Menyatakan langkah-langkah yang boleh diambil bagi meningkatkan negara sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang.

Kemahiran Sivik:

  1. Melibatkan diri dalam usaha meningkatkan pengiktirafan dunia terhadap negara.
  2. Menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara dalam mengekalkan imej baik negara di mata dunia.

Nilai Sivik:

  1. Bekerjasam untuk menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang.

Aktiviti

  • Menghasilkan iklan untuk mempromosikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pelbagai bidang.
Refleksi Pembelajaran dilakukan pada masa pertama, dan seterusnya diteruskan dengan kerja kursus PSK.

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 5 Ogos2009
Hari Rabu
 

 Hari Kejohanan Sukan Sekolah 2009

Tempat : Stadium Serian
Masa : 7.30 pagi - 12.00 tengahari
           2.00 petang - 4.00 petang

 

LESSON PLAN

Day Thursday
Date 6 August 2009
 

 Annual School Sport Day 2009

Vanue : Stadium Serian
Time : 7.30 a.m - 12.00 p.m
           2.00 p.m - 4.00 p.m

 

LESSON PLAN

Day Friday
Date 7 August 2009
 

 Annual School Sport Day 2009

Vanue : Stadium Serian
           Time : 7.30 a.m - 12.00 p.m          

 

Hari Sabtu
Tarikh 8 Ogos 2009
 

 Hari Jogathon PIBG 2009

Tempat: Perkarangan Dataran Perhimpunan Sekolah
Masa : 7.30 pagi - 12.00 tengahari