Monday, May 4, 2009

Week 19 (4 Mei - 8 Mei 2009)

LESSON PLAN

Day Monday
Date 4 May 2009
Subject ICT
Time 7.05 - 8.15 am
Form 4 S3 (34 students)
Learning Area

2.3 Software

Learning Objective

2.3.2 Application Software

2.3.2.1 State the types of application software (word processing, spreadsheet, presentation, graphic).

2.3.2.2 Describe the uses of application software (word processing, spreadsheet, presentation, graphic).

Activities Students take the important note.
Teacher explain the types of application software.
Reflection Students give feed back that all of them understand from the pop quiz given after the lesson.

 

LESSON PLAN

Day Tuesday
Date 5 May 2009
Subject ICT
Time 8.15 - 9.25 am
Form 5 S3 (18 students)
Learning Area

5.1 Basic Programming Concepts

Learning Objective

5.1.2 Levels and Generations Of Programming Languages

5.1.2.1 Identify the generations of low-level programming languages with examples.

5.1.2.2 Identify the generations of high-level programming languages with examples.

Activities Students draw a hierarchy chart to classify the generations of each level of programming language.
Reflection Students give feed back that all of them understand by given the right flow chart.

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 5 Mei 2009
Hari Selasa
Tingkatan 5 K4
Masa 9.45 - 10.55 pagi
Subjek Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan
Tema 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk

A. Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi Kerajaan
  • Badan Bukan Kerajaan (NGO)
Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik:

  1. Mengenal pasti agensi kerajaan dan NGO yang berkhidmat kepada masyarakat.
  2. Menerangkan kepentingan penglibatan aktif individu dalam aktiviti kemasyarakatan.
Kemahiran Sivik:
  • Melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti kemasyarakatan melalui agensi kerajaan dan juga NGO.
Nilai Sivik :
  • Dapat memberikan sumbangan kepada anggota masyarakat yang memerlukan
  • Bersedia memberi sumbangan kemasyarakatan pada setiap masa.

Aktiviti

  1. Menyenaraikan beberapa agensi kerajaan dan juga NGO yang berkaitan dan membincangkan peranan dan agensi tersebut.
  2. Membincangkan beberapa sumbangan yang boleh pelajar berikan terhadap masyarakat.
Refleksi
  • Rata-rata pelajar kurang pengetahuan am berkenaan agensi kerajaan dan NGO yang berkaitan.
  • Guru perlu menerangkan dengan lebih terperinci setiap tugas dan peranan agensi-agensi yang berkenaan.

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh 6 Mei 2009
Hari Rabu
Tingkatan 5 K2
Masa 9.45 - 10.55 pagi
Subjek Pendidikan Sivik Dan Kenegaraan
Tema 4. Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
Tajuk

A. Sumbangan pelbagai pihak terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia

  • Individu
  • Agensi Kerajaan
  • Badan Bukan Kerajaan (NGO)
Hasil Pembelajaran

Pengetahuan Sivik :

  1. Menyenaraikan agensi kerajaan dan NGO yang terlibat dalam pengekalan warisan budaya Malaysia
  2. Menghuraikan sumbangan individu, agensi kerajaan dan NGO terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia
  3. Menjelaskan kepentingan mengekalkan warisan budaya Malaysia

Kemahiran Sivik:

  1. Menyertai sebarang bentuk aktiviti warisan budaya yang dianjurkan oleh pelbagai pihak

Nilai Sivik:

  1. Bangga dengan keunikan warisan budaya Malaysia
  2. Mengaprisiasi sumbangan pelbagai pihak dalam mengekalkan warisan budaya Malaysia.

Aktiviti

  1. Menyenaraikan beberapa agensi kerajaan dan juga NGO yang berkaitan dan membincangkan peranan dan agensi tersebut.
  2. Membincangkan beberapa sumbangan yang boleh pelajar berikan terhadap pengekalan warisan budaya Malaysia.
Refleksi Proses pengajaran tidak berlaku, kerana guru terlibat dengan Mesyuarat Pelaksanaan dan Penyelarasan ICT 3765/2 SPM di PPD Samarahan.

 

LESSON PLAN

Day Friday
Date 8 May 2009
Subject ICT
Time 9.40 - 10.40 am
Form 5 S3 (18 students)
Learning Area

5.1 Basic Programming Concepts

Learning Objective

5.1.5 Basic Elements In Programming

5.1.5.1 Differentiate between constants and variables.
5.1.5.2 Differentiate between the data types: Boolean, integer, double, string and date.

Activities
  • Draw a chart or table to illustrate the understanding on constants and variables.
  • Draw a chart or table to illustrate the understanding on different data types.
Reflection The objective lesson was achieved.

 

LESSON PLAN

Day Friday
Date 8 May 2009
Subject ICT
Time 10.40 -11.40 am
Form 4 S3 (34 students)
Learning Area

2.3 Software

Learning Objective

2.3.3 Utility Program

2.3.3.1 Differentiate between the types and usage of utility programmes (file management, diagnostic and file compression).

Activities
  • Collect information on different OS from relevant materials or the Internet.
  • Collect information on different application software from relevant materials or the Internet
Reflection The objective achieved.

0 comments: